- . (AL JATHIYAH: 4)
السلام عليكم يافراشات يا جميلات
هذا الموضوع من ترجمتي نشرته في موقع الإعجاز العلمي وأنقله لكم هنا للإستفادة إن شاء الله
آيات الله في حماية الكائن الحي لنفسه God’s Signs in Protecting the Living Being Himself .
. بقلم المرحوم الداعية عبد الرزاق نوفل By the departed the preacher Abd El-Razik Nofal
قال تعالى : (وَكَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالارْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ) (يوسف:105) And how many a sign within the heavens and earth do they pass over while they, therefrom, are turning away (YUSUF: 105)
عندما تلدغ الحية الذئب يسرع إلى مضغ جذور اللوف العطري، مضغ الواثق من الشفاء به فمن هداه وعلمه أن في جذور اللوف العطري الشفاء. When a snake bites a wolf, the wolf hurries to chew the roots of the fragrant Luffa having confidence on recovery. Who guided and taught him that the recovery is in the roots of the fragrant Luffa?!
وقال الله تعالى :(وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَثَّ فِيهِمَا مِن دَابَّةٍ وَهُوَ عَلَى جَمْعِهِمْ إِذَا يَشَاءُ قَدِيرٌ )
. And of his signs is the creation of the heavens and earth and what He has dispersed throughout them of creatures. And He, for gathering them when He wills, is competent (AL SHOORA: 29)
قال الله تعالى: (وَفِي خَلْقِكُمْ وَمَا يَبُثُّ مِن دَابَّةٍ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ)
. And in the creation of yourselves and what He disperses of moving creatures are signs for people who are certain
. (AL JATHIYAH: 4)
إن الآيات الدالة على وجود الله وقدرته وتصرفه في الكون أكثر من أن تحصى ولكن تحتاج إلى عقل متدبر وسوف نتناول بعض الآيات لعلها تكون شفاء لما في الصدور من شك وريبة. The wonders that indicate the existence, the omnipotence, and the conduct of God in the universe are more than to count, but they need a meditating mind. We will deal with some of these miracles that may heal the souls from doubt and suspicion.
يقول العلماء إن ما يتخذه الجسم داخلياً من طرق الحماية لمما يؤكد على وجود الله سبحانه وتعالى، يقول الدكتور " والتركانن " العالم الفسيولوجي : أنه لو أنك عرفت كثيراً من أسرار الجسم البشري، لعجبت كيف يمرض أحد من الناس : ففي داخل الجسم دنيا قائمة تتصرف بإلهام واضح في دفع المرض، بل المحافظة على صحة الكائن بما يعجز عنه أي طبيب . ويقرر الأطباء أنهم في علاجهم، إنما يحاولون تقليد ما يجري داخل الإنسان نفسه، وأن العقاقير التي يصفونها إنما لمساعدة الداخل فيما يقوم به ... دون أن يكون للإنسان أي فضل فيه بل حتى معرفته !!! Scientists say that the protection means, the body use internally is a proof of the existence of God praised and exalted. “ If you knew a lot of human body secrets, you will be amazed at how a person becomes sick. Because inside the body there is an independence world that behaves in an obvious aspiration to push away the sickness and even to guard the living being’s health, a matter which the physician fails to do ” , Dr. Walter Cannon, a physiologist, says. The physicians determined that they are trying to imitate what happens in the inside of the human being himself in their remedy and that the medicines they prescribe are to help the inside in his work, with no favour to the man or even knowing it.
و إذا كان الإنسان يعتبر لذلك أوضح الأمثلة، على ما يقوم به لحماية نفسه خارجياً، بالحرب والسعي والفكر والكر، والعمل والراحة ، وأخذ الدواء وداخلياً حيث لا دخل له بارتفاع الحرارة، وتكوين الأجسام المضادة، وهجوم كريات الدم، فإن الحيوان ليعبر أيضا من أروع الأمثلة التي تظهر لنا بوضوح قوة ما تتخذه الحياة في حماية الحيوان ؟ If the human being was considered an obvious example for the actions he takes to protect himself externally by war, efforts, thinking, attacking, working and resting, and taking medicine – and internally without intervention from the man himself – for the rising of the temperature, the production of the antibodies, and the attack of the erythrocyte. Hence, the animal is considered also one of the wonderful examples that show clearly the power of life in protecting the animal.
يقول الدكتور " ارشبيولد تلدج " انه بينما كان يمر ومعه أحد الحيوانات الوحشية التي استأنسها، جرح سلك شائك ذلك الحيوان في جنبه جراحاً غائرة، فسارع الدكتور إلى غسل الجرح بمطهر وربطه بالضمادات، وما هي إلا برهة، حتى وجد الحيوان قد نزع الضمادات وألقاها، وجعل يلعق الجرح برفق حتى يبعد الشعر الذي يغطي الجرح، وتركه معرضاً للهواء والشمس . وظل الحيوان يتعهد جرحه، حتى برىء. “When he was passing with a wild animal that he tamed, a barbed wire injured deeply the animal in his flank. The physician hurried to sterilize by antiseptic and tie a bandage around the injury. After awhile, the animal removed and threw away the bandage. Then, the animal began to lick his injury gently to remove the hair that covers the injury and expose it to the air and sun. The animal continued to take care of his injury until recovered.”, Dr. Archibald Teldge says.
و يقول هذا الدكتور أيضاً، أن قدماء الهنود الحمر وأسلافنا قد اهتدوا إلى معرفة أصول الطب، بمراقبة الحيوانات وهي تسعى إلى النبات الذي تتداوى به من جرح، أو حمى أو سوء هضم، وبملاحظتهم الدب الذي أصابه المرض وهو ينبش الأرض باحثاً عن جذور نبات السرخس، وبرؤيتهم الذئب الذي لدغته الحية وهو يسرع إلى مضغ جذور اللوف العطري، مضغ الواثق من الشفاء به . He says also that the ancient Red Indian and our ancestors had rightly guided to know the principles of medicine by observing the animals while moving to the plant that used to cure them from injuries, fever, or indigestion, also by observing the bear which was infected by a disease while unearthing to search for the roots of the fern, and by examining the wolf, which was bitten by a snake, hurries to chew the roots of the fragrant Luffa having confidence on recovery.
وعرف عن الحيوانات والطيور، أنها تأخذ مكانا ظليلا باردا طلق الهواء قريبا من الماء، إذا أصابته الحمى، بينما تأخذ لها مكانا شرقيا دافئا تسطع فيه الشمس إذا ما أصابها البرد . كما لوحظ عنها أيضا أنها إذا أصابها شعور بفساد ما أكلته أو إذا أقتضى أمر شفائها إخراج ما بجسدها عمدت إلى نباتات مسهلة تعرفها أو تمكنت من القيء بنفسها وكثيراً ما شوهد أن الطيور والحيوانات، إذا ما أصاب أحد قوائمها خلع أو كسر، بترت هذا العضو المكسور بنفسها فورا ًفتشفي حالا .هذا ويعرف أهل الغابات أن دجاج الأرض إذا انكسرت بنفسها ساقه، يتخذ له جبيرة من الطين، وقد يقويها ببعض ما يجده من ألياف. It has been known about animals and birds that they use a shady and cold place in the open air and near the water when they suffer fever, while using an eastern warm place where the sun shines when they suffer cold. It is noticed also that when they feel that the food eaten is decayed – if it needs to be excreted – the animal resorts to a laxative plant it knows or to vomit by itself. Birds and animals were widely seen when having a wrench or break in one of its limbs, it amputates this broken organ by itself then it is healed immediately. Frosts men know that if the woodcock has broken its leg, it put a splint made of clay on the broken leg and support the splint with the fibers it finds.
الفيلة في الغابات، لا تسير فرادى إطلاقا إلا الأفراد الذين حكم عليهم بالشرود وجماعة الفيلة يتقدمها دليلها إلى الماء أو الغذاء Elephants in forests never walk separately except those that judged to be strayed. A guide leads the elephant group towards the water and the food.
و كلنا نرى الطيور وهي تنظف منقارها في الحائط أو الأغصان وإذا صادفك نسر بعد أن يكون قد تناول غذاءه، لتعجب حينما تراه يكرر تنقية منقاره وتنظيفه أكثر من مرة. We all see the birds while cleaning its beak in the wall or the branches. Moreover, if you come across an eagle after eating its food, you will admire that it cleans its beak repeatedly.
و تستحم الطيور والحيوانات في مواقيت معينة لا تحيد عنها أبدا، وقد عرف أنها تستحم لا لتنظيف أبدانها فقط، بل لتجدد نشاطها. Birds and animals wash themselves in a certain times that they never deviate. They do not wash themselves for cleaning their bodies only, but also to regenerate their energy.
و إذا كان هذا هو ما يحاوله الكائن الحي للمحافظة على نفسه، فإن هناك العديد من الأدلة، على أن النوع نفسه يتخذ من ضروب الحيطة والحذر للمحافظة على أفراده، ما يجعل الإنسان يؤمن بوجود قوة علوية ترعى كافة الكائنات على اختلاف أنواعها . If that was what the living being does to preserve itself, there is much evidence that this species becomes cautious and careful to preserve its individuals, which induces the human to believe in the existence of a superior power that takes care of all the creatures by all its varieties.
فكل الحيوانات والطيور التي تسير في هيئة جماعات، تتخذ من بعض أفرادها خفراء يحرسونها، وأدلة يكفون الطريق لها . وليس ذلك عن مصادفة بل عن قصد وتدبير، فإن الفيلة في الغابات، لا تسير فرادى إطلاقا إلا الأفراد الذين حكم عليهم بالشرود وجماعة الفيلة يتقدمها دليلها إلى الماء أو الغذاء . وأسراب الطيور في سيرها، يحرسها أكبر ذكورها، ويسير في مؤخرتها ضعافها، بينما الظباء تسير حراسها في الخلف لأن الذئب وهو أخطر الحيوانات عليها لا يهاجم القطيع إلا من خلفه. All the animals and birds that move in groups, nominate some of them as guards, and others as guides. This is not a coincidence but by intention and planning. Elephants in forests never walk separately except those that judged to be strayed. The guide leads the elephant group towards the water and the food. Also the older males guard the flock of birds in its moving and the weakest members walk at the rear, while in the contrary, the guards of the antelopes walk at the back because the wolf – which is the most dangerous animal for antelopes – does not attack the herd but from the back.
و تظهر قافلة الاكتشاف واضحة في الجراد، فإن المقدمة التي تسير لتكتشف الطريق لا تزيد على بضعة أفراد وهذه تكون إنذارا بسرب الجراد الذي قد يغطي مساحة ألفي ميل مربع. There appears in locusts the discovery caravan where the front, that does not exceed a few individuals, walks to explore the road, which is an alarm of swarm of locust that may spread over two thousand square miles.
المصدر : كتاب " الله والعلم الحديث " بقلم عبد الرزاق نوفل الناشر العربي الطبعة الثالثة 1393ه 1973 م . Reference: “God and the Modern Science” by Abd El-Razek Nofal – The Arabian publisher – Third edition.
{وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ }هود6
مشكوره اختى على النقل المميز والترجمة الرائعه
الله يجزاك خير