ورد جوري21
21-07-2022 - 07:24 am
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يومياتي انا وحماتي قصة ابتكرتها والفتها من الواقع عن حياة مرات ابن وحماة اجتمعوا في بيت واحد يعني اكيد: قنبلة موقوتة. .ممكن تنفجر في اي لحظة...بس ان شاءالله ما تفقرقع في وشكم...
في اليوميات حتشوفو مقالب حلوة وشخصيات مضحكة وعمايل حماة اكيد في منكم عاشها وشافها وفي منكم العكس....
القصة كتبتها بالمصري لاني سبق ونزلتها في منتدى مصري واكيد كانو مش حيفهمو اللهجة اللبنانية
واللهجة المصرية حلوة ومفهومة..
اتمنى تعجبكم ولا تنسوني من التعليقات...
حبيته واصريت اني اتجوزه غصب عن الكل انا سلمى وهو أحمد اما هي فتكون (أم أحمد) حماتي المصون..
رغم كل الصعاب التي واجهتنا انا واحمد ولكن تغلبنا عليها وتحديت اهلي واتجوزته وعشت مع اهله وكنت من البداية اخذت عهد على نفسي ان اعاملهم كأهل و اكتر مع ان البيت صغير والحال على قده لكن كانت لي غرفتي الخاصة طبعاً واحكيلكم ايه على غرفتي الخاصة دي غرفة جميلة وهادية خالص ما كنتش بحس ابداً انها غرفتي الخاصة بل هي عامة بالأحرى (زي الميدان العام) الكل يدخل والكل ياخد الي عاوزه من غير ما يسألني واذا في يوم قفلت عليي قوضتي وقعدت فيها تقول حماتي....
-( ايه في ايه بتقفلي على نفسك ليه اطمني مش حنحسدك اذا كنتي جايبة حاجة مش عاوزانا نشوفها ربنا يهنيكي ) ..
كانت عيشة كلها نكد والي قرفني فيها حماتي طبعا دي كلمة قنبلة ذرية قليلة عليها مع اني والله بحبها و احياناً بيوجعني قلبي عليها بقول يا بنت دي مهما كان زي امك استحمليها بس اوقات بتعصب وبحس اني حفرقع وهي ولا على بالها طول النهار قاعدة وببتأمر عليي مع ان بنتها موجودة معانا ومش صغيرة بس كأني الشغالة بتاعتهم ....ولما اشتكي لجوزي يرجع تعبان من الشغل اخاف اقولو وازعجو بس والله يا ناس مطلعة عيني خالص...
ده في يوم حبيت اعزم اهلي البيت على الغدا وده من النوادر اصلا يتعزمو ده يوم مش حنساه كنت بطلب من جوزي بعض الطلبات قامت قالتلو..
- ايه كل ده الي رايح تجيبو احنا لسه في اول الشهر انت فلوسك بكده حتخلص..
- احمد: معلش يا ماما اهي عزومة خفيفة عشان اهل سلمى...
- حماتي: دي خفيفة ده لو كان الوزير كنت جبت اقل من كده أكل هو انا ناقصة وجع دماغ ..اسمع يا احمد يا بني تقول لاهل مراتك يجو ويرووحو بسرعة انا دماغي اليومين دول بتوجعني مش قادرة على الدوشة...
- احمد: حاضر ان شاء الله....
وانا كنت بسمع جوه الي بيتقال قمت ذدت الطلبات وعليت صوتي وقولت..
-اسمع يا احمد انا عاوزة لأهلي عزومة ما حصلتش جيب فراخ وبط ولحمة اه دول اهلي مش كل يوم بيجو .. .
وتدخلت حماتي في الحديث وقالت...
- والله يا احمد اغضب عليك اذا جبت ذيادة عن الي قولتلك عليه انت حتصرف مرتبك على العزايم..
- قلت بصوت عالي: ايه يا حماتي مالك متحططة على اهلي ليه...
وبدأت تزعق وقرفتني في عيشتي ما عرفتش اليوم ده خلص ازاي خفت انها تعملي مصيبة لما يجو اهلي انما انا ما حطيتش في بالي وكانت معاهم خالتي وخالتي ست رغاية بتمسك حكايات الجيران من اول الحارة لأخرها وحماتي تموت موت في الرغي والكلام قامت قعدت معاها واتفقو وبدأو يتكلمو على الناس ونسيت اهلي انهم موجودين...
ياه احكيلكم ايه ولا ايه..........................
شاطرة هيي بس تعمل عزايم لأولادها واخواتها وقرايبها وكلو يطلع على حسابي انا..
واطبخي يا سلمى وجيبي الحاجة دي يا سلمى...
تقولو اني السفرجي بتاعها..ده لو كان سفرجي كان ادلل اكتر من كده على الأقل عنده يوم اجازة مش زيي واخدةحكم مؤبد..يا رب ارحمني...
مش عارفة ليه كل الحموات بيحطو نقرهم من نقر مرات ابنهم وخصوصاً اذا كان الكبير.....
مستحيل انسى يوم صباحيتي عملت فيي ايه..
دي على اساس رايحة تقعد اسبوع عند قرايبها جات من الصبح وجابت معاها ناس كتير كتير قال ايه يباركولي...ويا ريت روحو لا لا لا لا معقولة ده ديوان الست حماتي لازم يكمل بقعدتو الملكيه بالحشم والناس والخدم الي منهم انا طبعاً... والاحلى من كده عزمتهم يقعدو عندها ككام يوم يعني معانا.. قال ايه(اصلهم جيين من البلد.)
..وتاني يوم قعدت اخدم فيهم وهي تقعد ابنها جنبها بدل ما انا الي هي مراتو تقعد جنب و وانا بشتغلل....
ياه انا كل ما افتكر بجي حطق..
كفاية انها اقنعت جوزي يمنعني من الشغل قال ايه الست لازم تكون ست بيت تخدم جوزها قصدها تخدم حماتها واولاد حماتها وقرايب حماتها...دي عاوزة شغالة مش مرات ابن....بس لو ما كانتش ست كبيرة انا كنت مسكت في زمارة رقبتها او عقدت لسانها عقدة طول العمر اهو ارتاح من رغيها وكلمها الي زي السم ....بس لا حرام هي طيبة اوقات بس اوقات ماري منيب تلميذة جنبها...
احكيلكم لسه؟؟؟؟
يتبع....