الفراشة أصبح فتيات Ftayat.com : يتم تحديث الموقع الآن ولذلك تم غلق النشر والمشاركات لحين الانتهاء من اتمام التحديث ترقبوا التحديث الجديد مزايا عديدة وخيارات تفاعلية سهلة وسريعه.
فتيات اكبر موقع وتطبيق نسائي في الخليج والوطن العربي يغطي كافة المجالات و المواضيع النسائية مثل الازياء وصفات الطبخ و الديكور و انظمة الحمية و الدايت و المكياج و العناية بالشعر والبشرة وكل ما يتعلق بصحة المرأة.
ورد جوري21
21-07-2022 - 07:24 am
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يومياتي انا وحماتي قصة ابتكرتها والفتها من الواقع عن حياة مرات ابن وحماة اجتمعوا في بيت واحد يعني اكيد: قنبلة موقوتة. .ممكن تنفجر في اي لحظة...بس ان شاءالله ما تفقرقع في وشكم...
في اليوميات حتشوفو مقالب حلوة وشخصيات مضحكة وعمايل حماة اكيد في منكم عاشها وشافها وفي منكم العكس....
القصة كتبتها بالمصري لاني سبق ونزلتها في منتدى مصري واكيد كانو مش حيفهمو اللهجة اللبنانية
واللهجة المصرية حلوة ومفهومة..
اتمنى تعجبكم ولا تنسوني من التعليقات...


التعليقات (9)
ورد جوري21
ورد جوري21
الفصل الاول
حبيته واصريت اني اتجوزه غصب عن الكل انا سلمى وهو أحمد اما هي فتكون (أم أحمد) حماتي المصون..
رغم كل الصعاب التي واجهتنا انا واحمد ولكن تغلبنا عليها وتحديت اهلي واتجوزته وعشت مع اهله وكنت من البداية اخذت عهد على نفسي ان اعاملهم كأهل و اكتر مع ان البيت صغير والحال على قده لكن كانت لي غرفتي الخاصة طبعاً واحكيلكم ايه على غرفتي الخاصة دي غرفة جميلة وهادية خالص ما كنتش بحس ابداً انها غرفتي الخاصة بل هي عامة بالأحرى (زي الميدان العام) الكل يدخل والكل ياخد الي عاوزه من غير ما يسألني واذا في يوم قفلت عليي قوضتي وقعدت فيها تقول حماتي....
-( ايه في ايه بتقفلي على نفسك ليه اطمني مش حنحسدك اذا كنتي جايبة حاجة مش عاوزانا نشوفها ربنا يهنيكي ) ..
كانت عيشة كلها نكد والي قرفني فيها حماتي طبعا دي كلمة قنبلة ذرية قليلة عليها مع اني والله بحبها و احياناً بيوجعني قلبي عليها بقول يا بنت دي مهما كان زي امك استحمليها بس اوقات بتعصب وبحس اني حفرقع وهي ولا على بالها طول النهار قاعدة وببتأمر عليي مع ان بنتها موجودة معانا ومش صغيرة بس كأني الشغالة بتاعتهم ....ولما اشتكي لجوزي يرجع تعبان من الشغل اخاف اقولو وازعجو بس والله يا ناس مطلعة عيني خالص...
ده في يوم حبيت اعزم اهلي البيت على الغدا وده من النوادر اصلا يتعزمو ده يوم مش حنساه كنت بطلب من جوزي بعض الطلبات قامت قالتلو..
- ايه كل ده الي رايح تجيبو احنا لسه في اول الشهر انت فلوسك بكده حتخلص..
- احمد: معلش يا ماما اهي عزومة خفيفة عشان اهل سلمى...
- حماتي: دي خفيفة ده لو كان الوزير كنت جبت اقل من كده أكل هو انا ناقصة وجع دماغ ..اسمع يا احمد يا بني تقول لاهل مراتك يجو ويرووحو بسرعة انا دماغي اليومين دول بتوجعني مش قادرة على الدوشة...
- احمد: حاضر ان شاء الله....
وانا كنت بسمع جوه الي بيتقال قمت ذدت الطلبات وعليت صوتي وقولت..
-اسمع يا احمد انا عاوزة لأهلي عزومة ما حصلتش جيب فراخ وبط ولحمة اه دول اهلي مش كل يوم بيجو .. .
وتدخلت حماتي في الحديث وقالت...
- والله يا احمد اغضب عليك اذا جبت ذيادة عن الي قولتلك عليه انت حتصرف مرتبك على العزايم..
- قلت بصوت عالي: ايه يا حماتي مالك متحططة على اهلي ليه...
وبدأت تزعق وقرفتني في عيشتي ما عرفتش اليوم ده خلص ازاي خفت انها تعملي مصيبة لما يجو اهلي انما انا ما حطيتش في بالي وكانت معاهم خالتي وخالتي ست رغاية بتمسك حكايات الجيران من اول الحارة لأخرها وحماتي تموت موت في الرغي والكلام قامت قعدت معاها واتفقو وبدأو يتكلمو على الناس ونسيت اهلي انهم موجودين...
ياه احكيلكم ايه ولا ايه..........................
شاطرة هيي بس تعمل عزايم لأولادها واخواتها وقرايبها وكلو يطلع على حسابي انا..
واطبخي يا سلمى وجيبي الحاجة دي يا سلمى...
تقولو اني السفرجي بتاعها..ده لو كان سفرجي كان ادلل اكتر من كده على الأقل عنده يوم اجازة مش زيي واخدةحكم مؤبد..يا رب ارحمني...
مش عارفة ليه كل الحموات بيحطو نقرهم من نقر مرات ابنهم وخصوصاً اذا كان الكبير.....
مستحيل انسى يوم صباحيتي عملت فيي ايه..
دي على اساس رايحة تقعد اسبوع عند قرايبها جات من الصبح وجابت معاها ناس كتير كتير قال ايه يباركولي...ويا ريت روحو لا لا لا لا معقولة ده ديوان الست حماتي لازم يكمل بقعدتو الملكيه بالحشم والناس والخدم الي منهم انا طبعاً... والاحلى من كده عزمتهم يقعدو عندها ككام يوم يعني معانا.. قال ايه(اصلهم جيين من البلد.)
..وتاني يوم قعدت اخدم فيهم وهي تقعد ابنها جنبها بدل ما انا الي هي مراتو تقعد جنب و وانا بشتغلل....
ياه انا كل ما افتكر بجي حطق..
كفاية انها اقنعت جوزي يمنعني من الشغل قال ايه الست لازم تكون ست بيت تخدم جوزها قصدها تخدم حماتها واولاد حماتها وقرايب حماتها...دي عاوزة شغالة مش مرات ابن....بس لو ما كانتش ست كبيرة انا كنت مسكت في زمارة رقبتها او عقدت لسانها عقدة طول العمر اهو ارتاح من رغيها وكلمها الي زي السم ....بس لا حرام هي طيبة اوقات بس اوقات ماري منيب تلميذة جنبها...
احكيلكم لسه؟؟؟؟
يتبع....

lolla41
lolla41
اي كملي يا بنتي احنا في الانتظار

سراااااب الموج
سراااااب الموج
ياحليلها هالسلمى وربي ..متابعه وياليت ماتطولين

ورد جوري21
ورد جوري21
مش رح طول يا غوالي
والله نورتو وشرفتو
ان شاءالله كل يوم فصل

أمل*أمل
أمل*أمل
ههه
والله وناسة
كملي رجاءً

lolla41
lolla41
لا قليل فصل واحد باليوم
واحد الصبح وواحد المغرب

ام النووووواعم
ام النووووواعم
حلوه

ورد جوري21
ورد جوري21
امل لولة وام النواعم
والله شرفتو ياغوالي
ومتابعة معاكم
وبدي اراءكم ديماً

ورد جوري21
ورد جوري21
الفصل الثالث
اه ياني من حماتي دي مجناني وكلو كوم وقبل ما تجوز كوم..
ححككيلكم شوية عن قبل الجواز يعني قبل الفرح بكم يوم لما العروسة بطلع الجهاز..
انا كنت عارفة قدرت جوزي فمخلتيش اهلي يطلبو مهر كبير وانا كمان كنت من شغلي شايلة شوية فلوس جبت بيهم بقية الجهاز..واهلي ساعدوني كتير .
قبل بكم يوم من الفرح كنت طالعة قودتي في بيت جوزي برتب الجهاز .
انا وامي واختي بس عشان قال ايه مش عاوزة دوشة ومش ضروري كل الناس تشوف هدوم الي حلبسها لزوجي مش معرض ..
.طلعت لقيت امة لا اله الا الله مستنية في البيت مع حماتي عازمة الجيران وقرايبها وقاعدين مستنين يشوفو الجهاز تقولو فيلم سينما جايين يحضرو..مع اني موصيها قبل كده اني مش عاوزة ناس في تطليع الجهاز وقالتلي ما تقلقيش...بس انا شفت الي شفته بصراحة ما قلقتيش خالص...........
انا شفت المنظر ده اتخضيت قولتي لأمي..
- ايه ده اذا كان يوم الجهاز جيبالنا كده ناس في الفرح حتعمل ايه ده احنا كده اكيد حنأجر الاستاد مش صالة ...
- زقتني ماما اسلم على المعازيم وقالتلي خلاص عشان خطري عديها المرادي ما نقدرش نفتح بقنا ده بيتها...مش انتي عاوزة الجوازة دي خلاص اتحملي انا ما ضربتكيش على ايدك. ..و...و...
- قولت بنرفزة: خلا ص يا ماما ارجوكي مش مستحملة مش كفاية الهوجة الي انا فيها دول كلهم حيخشو قودي ويشوفو الجهاز ده انا كده مش حخلص ترتيب غير بعد الفرح ...
وجيت حماتي وقلتلهم يلا افتحو الشنط ..وعينك ما تشوف الا النور هجمو هجمة عمري ما حنساها وكلو ما يصدق يمسك قطعة من الملابس ويتفحصها كأنو بيشتري فاكهة ويرتبوها بشكل عشوائي وكل ما يلاقو حاجة حلوة يندهو الباقيين تعالو شوفو ده وتعالو بصو ده يا سلام...
..وانا واقفة على جنب زي الحزينة الي جت تفرح ما لقتلاهاش مطرح يدي بختي الي باين من اولو من وش حماتي وعيلتها يا رب صبرني..وتقلهم شفتو ابني جب الجهاز ده كلو دفع دم قلبو فيه...
وانا عاوزة اتكلم بس مش عاوزة مشاكل..
- بعدين جيت قداكم الماس دي كلها قالتلي بزعيق: ايه دههه هدوم العريس فين...
والناس كلها بصتلي ضحكت بسرعة وداريت الموضع وقلتهلها...
- هدوم ايه انا حيبة بيجاما وروب..
قالتلي: ايه ايه ايه؟ بس لالا ده كده مش ممكن انا ابني يتجوز ما عندوش الا بيجاما وروب..
قلت وانا حموت من الغيظ: خلاص ولا يهمك يا حماتي حنزل اشتريلو ...
قالت بصوت عالي: والنبي ما حدش حيجبلو غيري ده ابني حبيبي انا احلى عريس فمصر ( على اساس انا الي عانس مصري يعني)...
وكانتت عملتها جرصة لولا ستر ربنا واشتكيت لأحمد علي عملتو اضايق جداً وقالها كده يا ماما تزعلي سلمى قدام الناس ..
- قالتلو دي مش جيبة هدومك ...
- ومالو يا ماما مش انتي الي قلتيلها العريس بيجبولو بيجاما وروب بس..
- اه ما انا عارفة بس حبيت اعمل الشويتين دول قدام الناس احسن يفتكرونا بخلا يا بني عشان قيمتك..
- ...............مع قولة الكلام ده يا ماما بقه كل ده على الفاضي..
- لالا على الفاضي ايه ده كلهم قالولي معاكي حق وكده رفعت راسي قدامهم..
- حرام عليكي يا ماما تعكملي فيها كده قبل فرحها..
- معليش انا عاوزة قصداً اكسر شوكتها عشان ما تتفرعنش عليي من اولها...
تصدقو الي عملتو ده له ما يجيش حاجة جنب الفرح..
احكيلكم عملت ايه..؟؟؟
الفرح قررنا نعمله في صالة صغيرة يا دوب تساع 50 شخص عموماً كنت لابسة فساتني الابيض وقاعدة مستنية العريس وعيلته في بيتنا يجو يخدوني على الصالة على اساس الساعة 8 تكون عندنا بقيت 9 ولسه ما جوش اتعصبت جامد والناس بدأو يتودود الي يقول خير ان شاء الله حصل ايه واي يقول الغايب عذرو معاها والي يقول حجات مش قادرة اقواهالكم.......
واخيراً سمعت من بعيد تيت تيت تيت والكل بيقول العريس وصل العريس وصل...
ماما قالتلي قومي استعدي لاستقبال عريسك..
- قولتلها بعصبية : عريس مين مش عاوزة اتجوز
- ايه ده اسكتي يا بنت مش ناقصين فضايح...شوفي عذرو بعدين حكمي...
وجيه احمد مطقم كده وبيضحك ولا علباله كأن ما فيش حاجة وازغاريد ملية البيت وامه يعني حماتي المصون مسكاه وداخله ده ما خلتوش يسلك عليي يا دوب زغردت لليليليليش حسيت انها حتقعد فيها 10 ايام وبعدين وقفت في النص جنبنا انا وابنها..ما لحقتش اقول ولا كلمة الا كانت منزلانا على العربية عشان نروح الصالة...
قولت خير اهو اخذ راحتي في العربية اتكلم معاه اشوف سبب تأخيرو...
قعدت في النص الناس تقولها عيب يا حجة العرسان يقعدو جنب بعض..تزعق فيهم وتقلهم ما حدش لو دعوة بيه ده لبني عاوزةافلرح فيه..
بعدين جيت ماما قلتلاها ما يصحش يا حجة اقعدي على جنب مش ضروري في النص..
- لا لا لازم اقعد في النص عشان الحسد...عشان ما يتحسدوش امال انا ناقصة ابني يتحسد..على اساس انا ما ليش لازمة يعني..
كنت حطق حفرقع ده انا قلت في بالي والله لأعملهالك جنازة النهاردة في البيت يا اححمد مش فرح عشان تفرح امك فيك...
تحبوا تعرفو فرحي والي حصل فيه؟؟؟؟؟

المدينة المنورة سجن وما تسوى ريال وأعوذ بالله منها أعوذ بالله منها
راشد الماجد يقتل فتاة مراهقة