الفراشة أصبح فتيات Ftayat.com : يتم تحديث الموقع الآن ولذلك تم غلق النشر والمشاركات لحين الانتهاء من اتمام التحديث ترقبوا التحديث الجديد مزايا عديدة وخيارات تفاعلية سهلة وسريعه.
فتيات اكبر موقع وتطبيق نسائي في الخليج والوطن العربي يغطي كافة المجالات و المواضيع النسائية مثل الازياء وصفات الطبخ و الديكور و انظمة الحمية و الدايت و المكياج و العناية بالشعر والبشرة وكل ما يتعلق بصحة المرأة.
إيناس غير الناس
07-10-2022 - 05:53 pm
بسم الله الرحمن الرحيم
قصتي الأولى
  • نحن لا ملائكة ولا شياطين ولكننا مراهقات*

للكاتبة : إيناس غير الناس
ملحوظة: لا اعرف ما الذي سوف تكتبه يدي من خلال القصة ولكني أعلم الخطوط الرئيسة للقصة
أود من كل من يقرأ قصتي أن يقول رايه بصراحة، لان على اساس رأيكم سوف أقرر إذا كنت سوف أكمل أم لا
ليس عندي أعتراض لأي شخص أن ينقل القصة لأي منتدى أخر ولكني أرجو منه أن يحفظ حقوقي في الكتابة ويكتب أسمي على القصة
لي الشرف أن يكون هذا المنتدى هو أول منتدى أكتب فيه قصتي الأولى
@ الجزء الأول@
سهى: أنا مليون في المية موتي النهاردة..... لالالالالالا مش قادرة أستحمل حرقة الأعصاب ديه
سوزان: يا بنتي اطمني ناجحة بأذن الله هدي أعصابك شويه
سهى: أعصاب إيه يا ماما أنا خلاص أنا لو النتيجة ما ظهرتش خلال نص ساعة هكون في عداد الأموات
سامر: لو أنتي مذاكرة ومطمنة ما كنش ده يبقى حالك كلها شوية وتبان النتيجة ونتحاسب ويا رب أكون غلطان
سهى: بابا أرجوك مش لازم الكلام ده دلوقتي وبعدين كل واحد بياخذ نصيبه
سهى : أنا هروح أكلم أصحابي أشوفهم عملوا إيه؟؟؟ وعرفوا النتيجة ولا لسه
سهى دخلت غرفتها لتكلم في التليفون
سهى وهى تتطلب الرقم تكلم نفسها: ربنا يستر إذا كان بابا حاله كده قبل النتيجة أمال لما تظهر المفروض يحمدوا ربهم إذا ما طلعتش بمواد
ترن....ترن .....ترن
: أيوه يا عمي طمني النتيجة ظهرت
سهى: لأ لسه ياروح عمو
منى: والله أنك رايقة عندك مزاج للكلام وبعدين طمنيني عرفتي نتيجتك
سهى: يعني لو أنا كنت عرفتها كنت هكلمك دلوقتي كنت زماني بطلب الأسعاف علشان يلحقوني من بابا وماما كمان أحتمال تشترك معاه في متش المصارعة ضدي
منى: ههه
سهى: أضحكي أوي كلها شويه وضحكك ينقلب بكى
منى : جماعة إن شاء الله
سهى: المهم ما تعرفيش حد نتيجته ظهرت
منى: إسكتي مصيبة
سهى : أعوذ بالله خير
منى: دعاء نتيجتها ظهرت
سهى: قولي بسرعة
منى: تصوري جابت كام
سهى : معرفش أخلصي حرقتي أعصابي
منى : 65% وملحق رياضيات
سهى بصدمة: يا مصبتي إنتي بتهزري صح؟؟
منى : لا والله أبدا وبعدين ده وقت نهزر فيه
سهى:وهى لسه عايشه؟
منى: أعوذ بالله منك
سهى: ياغبية إنتي عارفة قصدي أخوها عملها إيه؟؟؟
منى :علمي علمك ما أعرفش
سوزان تنادي : سهى تعالي بسرعة
سهى:يا نهار أسود النتيجة ظهرت
منى: الله يكون في عونك........باي
سهى: أقرئي عليا الفاتحة باي <طلعت سهى الصالة>


التعليقات (9)
إيناس غير الناس
إيناس غير الناس
هكمل بعدين

عبوره الحبوبه
عبوره الحبوبه
شكلها خطيره
بانتظاارك

إيناس غير الناس
إيناس غير الناس
سهى خرجت للصالة
سهى بخوف : ظهرت؟؟
سوزان:يلا يا سامر خلص كل ده تجميع للدرجات
سامر بهدوء:83%
سهى:....................................ساكتة
سوزان:مبروك يا سهى الحمدللة .........وأخذت سهى في حضنها وتقبلها على خديها
سهى بهدوء شديد: الحمدلله ظهرت تصبحوا على خير الوقت أتأخر
سامر: نومك ده اللي جابلك مجموعك ده
سامر بعصبية أشد:ده مجموع ثانوية عامة تجبيه ........مش أنا قلت أنه مجموعك في الأخر هو ده ...عمرك ما كنتي هتزيدي عنه .....لا وداخله علمي
سوزان : أهدى بس يا سامر
سهى طول الموقف وهى واقفه نظرها للأرض ولم تتكلم إطلاقا
سامر وقف: أهدى بعد 82% اللي جابتهم
سهى : قصدك 83% تفرق يا بابا من أسيوط للقاهرة
(القشة التي قسمت ظهر البعير)
سامر جري عليها ومسكها من شعرها
سامر: نتي كمان لكي نفس تهزري ولا حتى تنطقي بحرف إنتي ما عندكيش دم
سهى : أي أي شعري
سامر : أمشي من هنا حالا بدل ما أموتك في إيدي دلوقتي
سهى : حاضر حاضر
سهى دخلت غرفتها وطردت منها أخوها الصغير سامي(5 سنوات)
قفلت غرفتها بالمفتاح خوفا من أي هجوم مفاجئ
قعدتت على السرير وتفكر
سهى: ياربي 83% وحشه .......بس مش أوي يعني ......بس أنا علمي والمجموع ده ما ينفعش في العلمي إطلاقا.........مش مشكلة حولي أدبي.......بس العلمي هيبة واسمي إني علمي مش أدبي .........ماله الأدبي والسنة الجايه أجيب مجموع أكبر وأدخل كلية حلوة.........هو لسه في أمل إني أجيب مجموع.......... أمال وبعدين أنا السنة دي كنت مذاكرة جدا بس هى الإمتحانات هى اللي صعبة أنا ذنبي إيه؟؟.........يعني هم البنات كلهم نفس مجموعك........ أم قدرات ذاتية كل واحد وقدرته..........كله يهون بس الحاج سامر نعمل معاه إيه شكله ناوي عليا .........يومين ويهدى والموضوع يتحل..........ياخوفي من بكرة......الموضوع عاوز صبر بس وتستحملي الكلام اللي هتسمعيه وخلاص .......يارب
سهى رفعت سماعة التليفون للتتصل
سهى: ياربي أتصل بمين؟؟؟؟؟؟؟؟ الوقت متأخر ...... بس أكيد الكل صاحي
عاوزه أطمن على النتيجة لأصحابي
سهى رجعت السماعة للتليفون وهى بتضحك
سهى: ههه مش لازم بكره ......زمانهم بيبكوا على الأطلال دلوقتي
ونامت سهى ولا كأن شئ حدث ولا مدركة للبركان الخامد اللي في الصالة القابل للإنفجار في وجهها في أي وقت
...............................................
أم منى : خلاص يا منى بطلي بكى شوية
منى: إهئ إهئ إهئ وتعشهق من البكا
أبو منى: يا بنتي خلاص إحنا مش زعلانين أحمدي ربنا أنك ما طلعتيش بماده وإن شاء الله تعودي السنة الجايه
منى وصوتها رايح من البكى:بابا عارف يعني إيه 80% أدخل بيهم إيه .......... والله حرام أنا هقدم أوراقي للتصحيح مرة تانيه مستحيل ده مجموعي مستحيل
أم منى : إن شاء الله خير بس إنتي بطلي بكى شوية.....سمي بالله يا حبيبتي وأقومي أغسلي وجهك ونامي
منى : حاضر
منى قامت نفذت كلام والدتها ودخلت نامت وهى ما زالت تبكي<<<<<<بتحس مش زي ناس ناموا بأحلام سعيدة
.................................
محمد: سبوني أربيها
والدته ووالده مسكينه بالقوة
دعاء: لم يسمع لها إلا صراخهاوصوت بكائها
أبو محمد: يا أم محمد خذي بنتك من هنا
ما زال أبو محمد ماسك أبنه
أم محمد بتحاول تساعد بنتها على الوقوف
أم محمد : قومي يا بنتي قومي أنا مش يامه قلتلك زاكري قومي
دعاء: إهئ إهئ إهئ إهئ إهئ
محمد بصرخة: مش عاوز أسمعلك صوت إنتي فاهمة ولا عاوز اشوفك أصلا ........ قسم بالله أنا لو شوفتك لكون قتلك بيدي
ابو محمد بعصبية: محمد أنا ساكتلك من الصبح أنت إيه ؟؟ ما عندكش أحترام لأبوك وأمك اللي واقفين بتصرخ من الصبح وتضرب فيها
محمد:تستاهل الموت على مجموعها لأ وكمان ملحق
خلص كلامه وراح لدعاء اللي واقفة ورا والدتها
دعاء بصوت مخنوق : ماما ما تسبهوش يضربني ......وأستمرت في البكاء
أم محمد سحبت محمد بهدوء :أستهدى بالله يا أبني وأهدى مش معقول كده سمعت بينا الجيران
محمد: أنا هسيب البيت كله وأخرج ؛علشان ما أقتلهاش
خرج محمد من البيت بسرعة البرق
ابو محمد : استغفر الله العظيم ......... ليه كده بس يا بنتي أحنا حرمناكي من حاجه ، كل اللي بتطلبيه أنا بنفذه .......دروس خليتك تروحي وفي مواد روحتي بدل المدرس أثنين يبقا ليه كده؟؟؟؟!!!!!!
وطبعا (لا حياة لمن تنادي)
***************************
كان يوم نتيجة الثانوية العامة في مصر كلها أقوى من أي زلزال
كان يوما مليئا بالاحداث إذا أراد أحد كتابتها فلابد من مئات الصفح لكتابتها
**************************
لكل زلزال توابع
ولكن في *الجزء الثاني* من (نحن لا ملائكة ولا شياطين ولكننا مراهقات)

إيناس غير الناس
إيناس غير الناس
أتمنى أشوف ردودكم لإي أسرع وقت وبصراحة

إيناس غير الناس
إيناس غير الناس
شكل القصة ما عجبتش حد

آنا الملاك الساحر
آنا الملاك الساحر
هلا والله آنوس..
كيفك؟؟وأخبارك؟!..
ماشاء الله بدايه مبدعه..
آتمنى أشوف النهايه..
بس عندي سؤال بسيط..أنتي من وين؟!
ونتظر القادم..
ماشاء الله روعه الروايه ..
حطيني في قائمه المتابعين..
مودتي..

إيناس غير الناس
إيناس غير الناس
عبوره الحبوبه
شكرا والله على ردك
تسلميلي
وأتشرف بردك على قصتي

إيناس غير الناس
إيناس غير الناس
آنا الملاك الساحر
الله يخليكي والله
أنا من مصر
ويسلملي رأيك وزوقك

Sportya
Sportya
نايس والله
نترياا التكمله
لا اطولين علينا
=)

الزوجه العذراءمن اجمل الروايات التي قراتها لكاتبة ولا اروع
من أروع القصص لا تفوتكم قصة مشاعل وطلال